Recenzie Lux Æterna: Gaspar Noé face un film de artă cu o reclamă de modă

Doar Gaspar Noé, arhi-provocatorul cinematografului francez, ar face o reclamă de modă ca Lux etern. Comandat de casa de modă de lux Saint Laurent, filmul este un proiect de artă experimentală improvizată de 51 de minute, care prezintă o vrăjitoare în scenă care arde și se termină într-un coșmar prelungit și palpitant de lumină și sunet stroboscopic. Aceasta poate lăsa publicul să se simtă brutalizat, exaltat, amuzat, enervat sau toate cele de mai sus, dar îi va face să simtă că vor să cheltuiască o mie de dolari pe o geantă de mână?

Cu siguranță vei simți că tocmai ai văzut un film cu Gaspar Noé. Regizorului îi place conținutul extrem și tehnicile neconvenționale de filmare și îi place să atragă atenția publicului și a criticilor deopotrivă. Și-a făcut un nume în 2002 Ireversibil, o dramă spusă în ordine cronologică inversă și centrată în jurul unei scene de viol extinse, traumatizant, grafică. A urmat-o cu excursia fără trup la persoana întâi. intra in Void. Apoi a ales actori porno pentru Dragoste, o dramă erotică cu privirea buricului, astfel încât să poată filma scene de sex nesimulate în 3D, inclusiv, firesc, un prim-plan extrem al unui penis care ejaculează direct pe fețele spectatorilor. Înțelegi ideea.

Noé este unul dintre autorii cei mai auto-mitologizați din lume și, uneori, poate părea că cel mai ofensator lucru la filmele sale este cât de disperat vrea ca acestea să șocheze publicul. Dar are daruri incontestabile. Estetica lui slăbită, înfiorătoare, iluminată cu neon, creată împreună cu directorul său de fotografiat obișnuit Benoît Debie, are o glamour seducătoare, decadentă. (Acesta este cu siguranță ceea ce urmărea Saint Laurent.) Și este un maestru al suitei de editare, unde găsește invariabil modalități neobișnuite de a-și asambla filmările șerpuitoare și imaginile uluitoare în crescendo cinematografic uluitor.

Lux etern (însemnând „lumină eternă” în latină) este o dramă liberă, în timp real, din culise, despre o producție de film care scapă de sub control. Béatrice Dalle și Charlotte Gainsbourg, ambele icoane ale geniului galic, joacă versiuni ale lor: Dalle a distribuit Gainsbourg în primul ei film ca regizor, despre o vrăjitoare medievală care arde, dar se luptă să controleze un decor haotic. Producătorul complotează la spatele lui Dalle să o înlocuiască cu directorul de imagine. Gainsbourg, distrasă și hărțuită de jurnaliști, make-up artiști și un tânăr aspirant la regizor, primește un telefon tulburător de acasă chiar înainte de a filma scena crucială a arderii țărușilor. Apoi, echipamentul de iluminat și de retroproiecție se încurcă și lucrurile se îndreaptă Într-adevăr ciudat.

Cea mai enervantă parte a filmului este începutul, în care Noah alege să dea lecții publicului arătând filmări vechi (din drama vrăjitorie a lui Carl Theodor Dreyer din 1943). zi de furie) și citate fantezie despre cinema ca artă de Dreyer, Jean-Luc Godard și alții. Un citat din Dostoievski despre fericirea pură pe care o trăiesc epilepticii înainte de o criză prefigurează manifestarea ulterioară a lui Noe care provoacă crize. În mod ironic, ar trebui să servească drept avertisment că orice spectator cu declanșatoare sensibile la lumină ar trebui să închidă filmul.

Imagine: Imagini cu voal galben

Această introducere egoistă este urmată imediat de un pasaj frumos în care Dalle și Gainsbourg au o conversație relaxată, fără scenariu, pe platourile de filmare, împărtășind anecdote nebunești din cariera lor. Dalle, care a devenit un simbol sexual infantil sălbatic în anii 1980, când a fost distribuită în drama erotică. Betty Blue, s-a maturizat într-o forță incorigibilă a naturii. Digresiunile sale proaste, râsul morocănos și zâmbetul fără dinți sunt total irezistibile. Gainsbourg, fiica cântărețului zgomotos de lounge Serge, este lângă și slăbănog, cu o siluetă de model, o față lovită și o privire pietroasă. Ea este pur și simplu unul dintre cei mai tari oameni din lume. Este un privilegiu să le privesc pe aceste femei împușcând rahat.

Destul de ciudat, acest pasaj din film, și certurile din culise, farsele și accidentele care urmează, nu amintesc de nimic mai mult decât un episod din Sună-mi agentul!, comedia-dramă de la Netflix despre agenții de talente parizieni. Toți cei care sunt cineva în actoria franceză au apărut ca ei înșiși în Sună-mi agentul!, inclusiv Dalle și Gainsbourg; Episodul lui Dalle este o încântare deosebită. Spectacolul este oarecum spumos, dar ca portret al modului în care se vede lumea filmului francez, este destul de clar și, de asemenea, este întotdeauna corect când vine vorba de tratamentul femeilor în industrie.

Pe ecran divizat, un model este legat de un țăruș în stânga și un bărbat cu o cameră de filmat în dreapta, ambele iluminate în roșu.

Imagine: Imagini cu voal galben

Aceasta pare să fie, cel puțin parțial, tema lui Noah și aici. Când Dalle și Gainsbourg discută despre experiențele lor cu umor trist, el se îndepărtează cu înțelepciune. În altă parte, le supune pe ei și pe alte femei din film dintr-un film unui val de umilire și subminare de către bărbații care caută atenția până când aceștia se rup. El subliniază că Dreyer (care a făcut Pasiunea Ioanei d’Arcuna dintre marile capodopere ale filmului mut) și-a făcut fotografia „minunată” a unei femei chinuite care arde pe rug în zi de furie lăsând-o legată de el două ore. Îl pune pe Gainsbourg să preia telefonul îngrozitor despre fiica lui lângă o recuzită a unui trunchi masculin fără trup; ea își împinge distrat nodul ceros în timp ce vorbește.

Pe tot parcursul, Noé folosește ecranul divizat pentru a oferi spectatorilor două vizualizări simultane ale acțiunii. Uneori sunt două unghiuri în aceeași scenă; Uneori, priveliștea este împărțită în două fotografii portabile care călătoresc, transmitând haosul stratificat al producției. Uneori, una dintre filmări este filmată de un asistent, căruia i se cere producătorului să-l urmărească pe Dalle cu o cameră video și să înregistreze orice greșeli pe care le-ar putea face. Se discută despre intruziunea leering-ului, dar este și totul pe ecran.

Ce Lux etern culminează, ecranul se dizolvă într-un viscol aproape imperceptibil de roșu, albastru și verde stroboscopic, cu Gainsbourg zvârcolindu-se inconfortabil în centrul cadrului și o voce masculină exultante în afara ecranului. Noah își spune punctul și are șansa. Ca întotdeauna, are prăjitura lui și o mănâncă și el. Ai văzut femei ardând pe rug până ți-au sângerat ochii. Acum cumpără rochia.

Lux etern acum este prezentat în cinematografe.